Тренінг у Бобринці: як ефективно спрівпрацювати громаді із владою?

Ефективні механізми взаємодії громади із владою опановували активні бобринчани на тренінгу 29 липня.

Громадська активність рятує міста, – переконаний тренер Євген Гурницький (громадський активіст, координатор безкоштовної юридичної приймальні УГСПЛ в ГО "Територія успіху"). Тому і розпочав тренінг із мотивуючих прикладів молодь сусідніх громад – маловисківської та новоукраїнської, де проекти громадян активно підтримуються місцевою владою.

Які інструменти локальної демократії забезпечують ефективну співпрацю громади із місцевою владою? Які нормативні документи гарантують право громади впливати на місцеве самоврядування? Та як створити правила гри, вигідні для усіх мешканців громади? Читайте під фото.

Нормативні акти, що гарантують локальну демократію

Загальна декларація прав людини встановлює, що всі люди можуть брати участь в управлінні державою: активне і пасивне виборче право – всі мають право обирати і бути обраними.

На національному рівні Конституція України проголошує: єдине джерело влади і суверенітету – народ, який здійснює владу безпосередньо або делегує її депутатам.

Основний закон, який регулює питання локальної демократії, – Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні". Цей документ формує базу - яким чином народ може здійснювати владу, гарантовану Конституцією (безпосередню і делеговану).

ЗУ Про звернення громадян асоціюють з заявою ібо щзверненням (в-дь на звернення) у 2015 році внесені зміни - електронні петиції

Інструменти локальної демократії

  • загальні збори громадян;
  • місцеві ініціативи;
  • громадські слухання;
  • місцеві референдуми;
  • органи самоорганізації населення;
  • звернення громадян;
  • електронні петиції;
  • консультативно-дорадчі органи;
  • громадські ради;
  • прийоми громадян;
  • консультації з громадськістю;
  • консультативні опитування;
  • громадські експертизи (в т.ч антикорупційні доручення виборців).

Деякі з них є "мертвими" інструментами.  Наприклад , місцеві референдуми, які фактично найяскравішим інструментом прояву демократії є місцевий референдум: це – не просто пропозиція місцевій владі, а прийняте безпосередньо громадою рішення. проте така форма локальної демократії припинила бути чинною разом із відміною дії  ЗУ "Про місцевий референдум" у 2012, хоча досі і гарантована Конституцією України.

Наразі залишили інструменти більше консультативно-дорадчого характеру.


Сатут місцевої громади як правила гри

Коли влада не чує пропозицій і потреб громади, стається так званий соціальний вибух, який змітає цю владу. Тому варто, щоб ініціативи громади були винесені і підтримані не кількома активістами, а всією громадою, інакше документ просто лежатиме на полиці і припадатиме пилом.

Також законодавство не зобов'язує громаду міста мати свій статут, проте цей документ місцевого значення – своєрідні правила гри на локальному рівні і грає важливу роль, коли громада хоче висунути пропозицію на розгляд місцевої влади (в разі чого потрібно вирішувати встановити мінімальну кількість голоіів, потрібних для проходження електронної петиції, наприклад).

Про міжнародний досвід ефективної взаємодії влади та громади у Хорватії та місті Чаттануга (США) дивіться у матеріалах за посиланням:  локальна-демократія.pdf

Сподіваємося, у списку успішних прикладів незабаром опиниться у історія про місто Бобринець ;)

_______________

Тренінг проведено в рамках програми «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE), що виконується міжнародною організацією Глобал Комьюнітіз (Global Communities) та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

No comments (Add your own)

Add a New Comment


code
 

Comment Guidelines: No HTML is allowed. Off-topic or inappropriate comments will be edited or deleted. Thanks.